Saturday, 26 January 2013

Open brief aan Koning Winter

winter wonderland in our "backyard"

Beste Koning Winter,

Graag wou ik je bedanken voor je komst. Mogelijk is niet iedereen het er over eens, maar wat mij betreft: mijn geluk kon haast niet op toen je er eindelijk was zo’n twee weken geleden.

Al een tijdje had ik op je zitten wachten en even leek je in aantocht te zijn, begin december. Helaas, even snel als je kwam verdween je weer – van er niet echt te zijn geweest eigenlijk.

Een dikke maand later, en in feite een paar weken te laat: je aanwezigheid met Kerstmis en Nieuwjaar zou menig mens gelukkig hebben gemaakt, denk ik – was je terug van weggeweest. Deze keer echt en net op tijd ook, want we hadden je nodig. De natuur begon stilaan op hol te slaan. Van citroenvlinders en egels tot eekhoorns, bladknoppen en (overstekende) padden: allemaal kwamen ze tevoorschijn. Te vroeg weliswaar, maar mogelijk dachten ze dat de lente al in (winter)land was. Toen ze je voelden aankomen zullen ze zich wel terug hebben verscholen, is te hopen. In het winterse landschap (dat we vandaag mogelijk voor de laatste keer zullen aanschouwen: als we de weerberichten mogen geloven begint morgen “de dooi”) heb ik geen van alle nog gezien in elk geval.

Nu denk ik dat het tijd is voor jou om weer heen te gaan, liefste Koning Winter, en om stilaan lente en daarna zomer aan de beurt te laten. Krijg alstublieft geen foute ideeën, en ik herhaal: je was meer dan welkom en nodig. Ik heb dan ook van je genoten, van de koude die door mijn jas en tiendubbele laag kleren probeerde te dringen maar er niet in slaagde, van het “winter wonderland” waarin ik me plots bevond en van de gezelligheid die in de lucht hing. Iets minder heb ik genoten van de gesprongen lippen, uitgedroogde handen en het feit dat de verwarming haast non-stop aan moest blijven staan.

Enfin, ik laat je nu dus gaan en hoop op een (niet te spoedig) weerzien zo ergens aan het einde van het jaar, bijvoorbeeld. Tot dan wens ik je veel rust toe en tijd om zalig niets te doen - het vele werk van de afgelopen weken was mogelijk vermoeiend en aan vakantie ben je nu meer dan toe, veronderstel ik. Hoe dan ook, binnen elf maanden geef ik je maar al te graag een warme welkom. Even warm als de vaarwel die ik je nu met veel plezier schenk.

Groetjes,

Elle B.

No comments:

Post a Comment