Wednesday, 14 November 2012

Oh! my city bike


Fietsers palmen de straten van Antwerpen in. Van bak- en koersfietsen tot vélokes, Nederlandse fietsen en tandems, je ziet ze in de stad allemaal.

Bij de handigheid ervan stel ik me soms wel vragen. Hoe rij je bijvoorbeeld met een bakfiets door een eenrichtingsstraat waar je tegenliggers kruist? Of over (te) smalle fietspaden? En kan je met de ontzettend populaire (retro)koersfietsen over kasseiwegen bobbelen zonder dat de smalle bandjes in de voegen blijven steken? (Om maar te zwijgen over tramsporen waar je in de stad soms op, over en tussen moet fietsen.) Tenslotte: op welke manier je vlot met een tandem door de city cruist, kan iemand dat zeggen? In smalle steegjes scherpe bochten nemen, in drukke straten vlot door de massa fietsen: gaat dat überhaupt met zo’n dubbele fiets?

Sceptische ik, denk ik dan: ieder zijn ding. Of de rode stadsfietsen waarvan ik gebruik maak wel handig zijn vragen anderen zich mogelijk ook af. Eigenlijk ben ik al blij dat zoveel mensen de auto aan de kant laten staan en kiezen voor de vlo.

P.S. Dat een tandem echt niet handig is, zie je in dit leuke campagnefilmpje van Longchamp. De fiets wordt uiteindelijk aan de kant gezet voor een ander alternatief vervoermiddel. 


uit "Oh! my bike"

No comments:

Post a Comment