Tuesday, 30 October 2012

Horror en pompoenen

Waarom pompoenen op “All Hallows’ Eve” alomtegenwoordig zijn, werd me gisteren duidelijk: er soep van maken is namelijk een horrorverhaal op zich. Hoewel Halloween pas morgenavond plaatsvindt, speelde zich in mijn keuken gisteren dus al een horrorverhaal af.


Pompoenen werden met een hakmes te lijf gegaan en gescalpeerd (met een wortelschiller) om daarna van hun draderige en pitrijke inhoud te worden beroofd. Alsof de hersenen uit iemands hoofd werden gelepeld. Degene die dit alles moest uitvoeren was ... me: kokkin van dienst. Het was zo eng dat er tranen achter m’n oogleden opwelden. (Mogelijke echte oorzaak hiervan was  het ontpellen en fijnhakken van de uien die de soep extra smaak moeten geven.)

 

Toen ik een ultragrote kookpot (geleend van m’n zus) op het kookvuur zette en even later de uien en twee fijngehakte teentjes look in verhitte en sissende olijfolie smeet, voelde ik me als een heks die een of andere toverdrank aan het brouwen was. Hierna was de horror gelukkig wel over zijn hoogtepunt heen: het enige dat me nog restte was de overige groenten (pompoen en wortelen) en even later ook drie liter bouillon aan het mengsel toevoegen. Na twee uur hakken en snijden had ik pas (en eindelijk) het gevoel dat ik “gewoon een soepje aan het maken was”.

 
P.S. 1 Dat het om een soeppot gaat waarvan een dozijn personen moet kunnen eten maakte het er niet eenvoudiger op, want de hoeveelheid van het recept waarop ik me baseerde (ik heb een aantal dingen anders gedaan dan daarin werd vermeld) kon ik dus verdrievoudigen. Het basisrecept is terug te vinden op ah.nl/allerhande (thema herfst).

P.S.2 Bij deze ook een steunbetuiging aan alle Amerikanen die met de doortocht van Sandy een nog veel engere en meer dramatische pre-Halloween hebben meegemaakt.



No comments:

Post a Comment