Monday, 13 August 2012

Chapeau, Leonard Cohen

Zondag was een mijlpaal in m'n leven: het openluchtconcert van Leonard Cohen op het Sint-Pietersplein in Gent. Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn (de kranten stonden er vol van het afgelopen weekend) dat de nieuwe wereldtournee van de Canadese artiest daar toen van start ging. 



Zo'n vier maanden geleden had ik de tickets besteld: restte me niets dan (ongeduldig en nieuwsgierig) afwachten tot het zover was. Ik was er op voorhand al van overtuigd dat het een spetterend concert ging zijn, maar toch was het verrassend goed en veel beter dan ik had verwacht.

Wat setting en styling betreft, gold één regel: less is more. Dat houdt in: Leonard in maatpak met hoedje op samen met de achtergrondzangeressen en "the band", eveneens in deftig pak op een podium met enkel het hoogstnoodzakelijke om een super show te geven (i.e. de zanger en z'n entourage, hun instrumenten, geluidsinstallaties en witte, wapperende gordijnen). Voor muziek en performance gold Leonard is more. Meer dan goed, meer dan het beste, meer dan welke andere artiest dan ook (dat vind ik althans). Zowel nieuwe songs (uit Old Ideas) als oudere nummers (o.a. uit Ten New Songs) werden opgevoerd. 

Hoe het er precies aan toe ging? Een "old lazy bastard living in a suit", zoals Leonard Cohen zichzelf spottend omschrijft in Coming Home, huppelt het podium op en af, zingt tot hij er - letterlijk - bij neervalt om nadien weer op te staan en gewoon verder te gaan. 

Tijdens het optreden bedankte de zanger z'n entourage meermaals met een beleefd en respectvol "hoedje-af-gebaar", dat werd aangesterkt met luid applaus van het publiek. (Dat kon overigens op hetzelfde dankgebaar rekenen na ieder nummer.)

Ik kan je verzekeren: had ik gisteren een hoedje op gehad, dan had ik het mijne zeker afgenomen voor de zanger (en z'n mede-artiesten natuurlijk). De rest van de toeschouwers ook, denk ik, gezien de tal van staande ovaties die de artiesten kregen. Rond vijf voor middernacht sloot Leonard Cohen het concert af - na een stuk of drie à vier bisrondes. Niet omdat hij erbij was neergevallen hoor, maar gewoon omdat er een "curfew" was ingesteld. 


voor meer info: 
http://www.leonardcohen.com/us/home
http://www.leonardcoheningent.be/nl/default.asp

No comments:

Post a Comment