Friday, 6 April 2012

My vintage

Vintage

Dat tweedehands - of chiquer uitgedrukt "vintage" - hip is, hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen. Dat is het immers al ettelijke jaren. Zelf ben ik er niet zo'n fan van. Neen, zelfs niet na al die jaren dat het gepromoot wordt - in zo'n mate zelfs dat nieuwe merken ook "vintage" collecties aanbieden. (Die zijn vaak nieuw gemaakt, maar goed afgewassen - waarschijnlijk met veel zeep of andere bijtende producten - waardoor de kwaliteit van de stoffen vaak te wensen overlaat.)


No thanks

Dat ik neen zeg tegen vintage, heeft niets te maken met het feit dat de kleren niet mooi zijn. Helemaal niet zelfs: tussen de tweedehandsitems hangen vaak bijzondere, mooie stukken. Het gaat hem mij gewoon om het "gedacht". Het gedacht dat andere mensen - die je niet kent - die stuks ook hebben gedragen. Was het een of andere viezerik die zijn kleren dag in dag uit droeg en ze nooit waste? Of iemand die zichzelf niet waste en steeds vuil in de kleren ging? Je weet maar nooit, denk ik dan. Vandaar dat ik nog niet overstag ben gegaan voor vintage (en dat waarschijnlijk ook nooit zal doen).

Uit het oog verloren

Ik speel dan liever op veilig en kies voor "my vintage". Dat wil zeggen: kleren uit mijn eigen verleden die ik jaren niet heb gedragen en plots herontdek. Waarom ik ze uit het oog verloren ben, kan verschillen: omdat ik ze niet meer mooi vond, te "oud" vond voor mijn leeftijd "toen", ik eenvoudigweg was vergeten dat ik ze had en ze daardoor ergens in een bolletje, in een hoek van mijn kleerkast verstopt lagen ...  Als ik ze terugvind, draag ik ze met plezier opnieuw: ik ben tenminste zeker dat ze proper zijn en niet gedragen zijn door iemand die zich en/of zijn kleren niet waste. 

Het vestje op de foto is zo'n "new vintage" exemplaar. Het heeft ongeveer 7 jaar haast ongedragen in de kast gelegen (of gehangen: dat weet ik niet, want ik had er geen oog voor). Sinds ik het herontdekt heb, is het al ettelijke keren uit de kast gehaald (en gedragen natuurlijk). In combinatie met de juiste accessoires (ceintuur, sjaal) en een goede jeans, is het zelfs één van mijn favoriete outfits geworden. Vooral als ik zin heb om "urban chique" rond te lopen. (Zoals vandaag het geval was, bijvoorbeeld.)




No comments:

Post a Comment