Sunday, 4 December 2011

Mango Suit...

...s me perfectly

E-i-n-d-e-l-i-j-k gevonden.

Ik denk dat bijna iedereen het al eens heeft meegemaakt: na een eindeloze zoektocht die niets oplevert, zet je die stop. Maar dan plots, niet veel later, vind je waarnaar je in die eindeloze zoektocht op zoek was.

Zo schuimde ik sinds september in mijn vrije tijd kledingwinkels af, op zoek naar een trui. Meer precies een betaalbare, mooie cardigan in een zachte kleur, vervaardigd uit 100 % natuurlijke weefsels (bij voorkeur katoen of een mengeling van katoen en wol). Oké, toegegeven: misschien ben ik veeleisend, maar toch. In onze overconsumptiemaatschappij had ik verwacht tussen het gigantische aanbod truien zonder al te veel moeite één exemplaar te vinden dat aan bovenstaande criteria voldoet.

Viel dat even tegen: dezer dagen blijken zo'n spullen ontzettend moeilijk te vinden (dat ervoer ik in het voorjaar ook al). Door de stijgende prijs van katoen, schakelen kledingprocenten massaal over op alternatieve materialen zoals acryl, polyamide, nylon ... Bijgevolg liggen de winkels vol met truien in alle vormen, kleuren en maten ... vervaardigd uit deze synthetische substanties. En die verdraag ik niet, vooral mijn haar niet: dat plakt dan tegen mijn hoofd en vliegt tegelijk in de lucht. Bijkomend nadeel: niet goed voor het milieu, zo van die 'genetisch gemanipuleerde weefsels'!

De zoektocht had ik dan ook al een tijdje op een extreem laag pitje gezet. Terwijl ik zaterdagochtend de tijd doodde in de Grand Bazar in Antwerpen en op een vriendin aan het wachten was, liep ik Mango even binnen. Daar zag ik een mooie cardigan hangen. Voelde zacht aan, zag er heel mooi uit ... Stond er me nog één ding te doen: dat etiketje aan de binnenkant nog even bekijken. Met trillende handen zocht ik naar het stapeltje witte etiketten dat verwerkt zit in de binnennaad van de meeste kledingstukken. Het etiket met macht trouwens: daar staat op vermeld wat de 'grondstoffen' van de stof zijn, en geeft gewoonlijk de doorslag om tot terugleggen of aankoop over te gaan. Deze keer dus dat laatste, want ik las - met veel ongeloof en blijdschap: 80% cotton, 20% wool.

Mijn eerste gedachte was dan ook: E-i-n-d-e-l-i-j-k gevonden.

Deze lang(e) (gezochte) cardigan van de "Mango Suit" collectie:





No comments:

Post a Comment