Saturday, 29 October 2011

Logomania


U allen welbekend veronderstel ik.

Als ik modebladen mag geloven, zijn logo's voor velen not done. Wel, dan ben ik even niet in de mode, want ik ben er dol op. Wat handtassen betreft althans.

Zoals ik onlangs vertelde, ben ik al jaren fan van Louis Vuitton. Mede dankzij de mooie Toile Monogram en de Toile Damier Ebène. Daarnaast behoort ook het befaamde kroontje dat tassen van het Deense Friis & Company siert, tot één van mijn favoriete logo's.

Zonet ontdekte ik nog een bijkomend logo: het Daligramme van het Franse handtassenmerk Lancel. Super sierlijk, op en top vrouwelijk en met net dat ietsje meer dankzij de kunstallure die het uitstraalt.


Daligramme: L'art, L'amour, La mode

Het Daligramme werd door Dali ontworpen voor zijn vrouw Gala. Hij maakte zich acht letters en tekens eigen en gaf ze een unieke betekenis.

  • De S van Salvador. 
  • De twee G's van Gala: de muze, de gradiva
  • Dali en Gala samengevoegd in de D-achtige letter: een verwijzing naar hun sterke band. 
  • De "gewone" D van Dali natuurlijk. 
  • Het drieledig kroontje ofwel de drievuldigheid van het lichaam, de geest en de ziel. 
  • De kroon: soevereiniteit ... van de liefde.
  • Het surrealistische S-zeepaard: symboliseert de oneindige beweging van een fietsketting (zie ook hieronder) en de eeuwige liefde.



Deze Dalidol is mijn favoriet uit de Lancel collectie. De naam alleen al zou een mens kunnen overhalen om tot aankoop over te gaan, maar ook de fietsketting als schouderriem en het logo (uiteraard!) behoren tot de  troeven van dit exemplaar. 


Enfin, het dilemma van wat mijn volgende handtas zal worden, is nu nog groter geworden. Het gaat niet langer over welke Louis Vuitton, maar over of het überhaupt een Louis Vuitton zal worden ... of een Lancel.



No comments:

Post a Comment