Wednesday, 14 September 2011

Het gevoel


Twee keer per jaar ervaar ik het gevoel. Een gevoel dat echte modejournalisten wellicht ervaren voor ik het ervaar. Dat gevoel van spanning omdat de nieuwe collecties getoond worden en je op het puntje van je stoel gaat zitten, je nek extra uitsteekt om zeker alles gezien te hebben en goed op de hoogte te zijn van de nieuwste trends.

 Ik doe het niet zoals "de echten" het doen. ( = Catwalks kijken om de mode van het volgende seizoen al eens te kunnen aanschouwen en daarvoor soms uren te moeten aanschuiven. Maar ik begrijp waarom ze het ervoor over hebben: het is natuurlijk altijd leuk om bij de eersten te zijn om een blik te kunnen werpen op de nieuwste collecties van ontwerper Q en X en van het ontwerpersduo Y & Z.)


Ik doe het op mijn gemak, vanuit een luie zetel met een tasje thee en een stukje chocola, op een lazy sunday of 's avonds in de week als ik er tijd voor heb. Ik doe het met Weekend Knack, meer bepaald met de Mode Specials. Een stuk of drie volgen elkaar gewoonlijk op ergens in februari en maart en een halfjaar later nog eens, eind augustus en begin september. Ik bekijk dan ook enkel de trends van het seizoen dat op die momenten net aangebroken is en blik dus geen seizoenen vooruit zoals echte modejournalisten dat doen. 

De afgelopen weken was en de komende weken is het weer van dat: DIT IS BELGISCH zat twee weken geleden in de brievenbus, de special MANNEN vorige week en vandaag het halfjaarlijkse ACCESSOIRES nummer. Volgende week volgt nog een mode special ...

En dan is het weer gedaan voor een halfjaar. Toegegeven: ik "spaar" die specials, ik ben er zuinig mee en doe mijn best om ze niet te verslinden. Toch niet in één keer: ik verspreid het leesgenot over een aantal weken - per special (!) - zodat ik ze allemaal pas volledig uitgelezen heb tegen dat de volgende reeks specials (een half jaar later dus) eraan komt. Zo heb ik nooit het gevoel dat ik moet wachten op de volgende trends en collecties. 

Maar mocht ik ooit de kans krijgen om de fashion week in New York, Parijs, Londen, Milaan of Antwerpen te beleven, dan zal ik dat ook doen. 
Kwestie van het gevoel eens op die andere manier te ervaren. 

No comments:

Post a Comment