Thursday, 23 June 2011

AKA

Er zou iets moeten bestaan als AKA, anonieme koffieaddicts: een ontmoetingsplaats voor mensen die proberen om van hun koffieverslaving af te geraken. Waarom dat nodig is? Omdat ik als fervent koffiedrinker het zwarte goedje - dat niet al te goed is voor huid, hart, tanden en slaap - aan de kant wil schuiven en omdat ik terug wil leven op "eigen" energie, onafhankelijk van de cafeïne. De afgelopen zes maanden was mijn fuel for life namelijk koffie. En daar moet verandering in komen.

Tot begin dit jaar bleef mijn koffieverbruik binnen de perken: maximum twee tassen per dag, per uitzondering eens drie. Maar het vele schoolwerk en het gigantische slaaptekort dat dat met zich meebracht, deden me steeds vaker naar het spul teruggrijpen. Toegegeven: mijn lichaam was eind vorig jaar ook al verslaafd aan cafeïne. De verslavingsverschijnselen waren duidelijk: zo'n uurtje na het ontbijt werd ik gewoonlijk misselijk en soms begon ik zelfs te bibberen. Als ik dan geen koffie kreeg, stak Chagrijn de kop op en functioneerde ik niet meer. Een kopje koffie deed dan wonderen. Als dat fenomeen zich één keer per dag voordoet, is er geen probleem. Doet het zich dagelijks meermaals voor, dan kan men zich al eens vragen stellen. En als het spul na verloop van tijd steeds minder of zelfs helemaal geen effect meer heeft, is het hek helemaal van de dam. Dat laatste is het geval... Daarom dus dat ik heb besloten om af te kicken van cafeïne.

Vandaag was de derde dag op rij waar ik me koffieloos doorheen heb geworsteld. Niet altijd even gemakkelijk, maar moeilijk gaat ook! Hoe lang ik het zal volhouden, weet ik niet. Als ik voorbij een café wandel, hoor ik koffiekopjes mijn naam roepen; de koffieautomaat op het werk schreeuwt om mijn aandacht; en als ik 's avonds thuis kom, staan lege koffiekopjes me vanop het schap grijnzend aan te kijken... Koffieloos leven kan dus hard zijn, neem dat van mij aan! Daarom dat ik pleit voor een AKA, een plaats voor mensen die hetzelfde lot als mij beschoren zijn, en vooral: een plaats waar mensen elkaar aanmoedigen om het leven koffieloos verder te zetten. Dus bij deze: anyone willing to join me? Or am I the only person, crazy enough to give up on coffee?

No comments:

Post a Comment