Saturday, 14 May 2011

The Final Countdown

Een week geleden, maandag 2 mei 2011, had ik een examen. Het is mogelijk mijn laatste (school)examen ooit geweest- ik zeg wel mogelijk want de kans dat ik geslaagd ben is miniem. (Meerkeuzevragen met gis-correctie, daarbij wordt het aantal foute antwoorden van het aantal juiste afgetrokken... Yeah Right!)

Dat zogenaamde laatste examen, betekent niet dat het schoolwerk afgelopen is. In tegendeel. Nu moet ik nog drie weken heel erg veel schoolwerken, en daarvoor zal ik iedere dag heel vroeg moeten opstaan en heel veel achter de computer moeten zitten om papers en een thesis af te krijgen. Ondanks al dat schoolgewerk lijkt de stapel werk echter niet te krimpen, en vrees ik dus het ergste. Het ergste, dat betekent dat ik de deadlines van de taken niet zal halen en dat ik in juni dan toch niet afstudeer... En ook dat het schoolwerken daardoor nog langer dan drie weken zal duren.

Maar moest ik dan toch afstuderen in juni (zeer onwaarschijnlijk), dan beleef ik dezer dagen mijn laatste dagen van mijn studententijd. En ik heb het al eens vermeld: de studententijd zou de schoonsten tijd van het leven zijn- hoe ongeloofwaardig het mij ook in de oren klinkt. Nu die op zijn einde loopt, zou ik daar toch ook extra van moeten genieten. Eens ik dit diploma ook op zak heb, is het met de 'pret' (Oh My God, dit klinkt zo sarcastisch!) immers gedaan en is het tijd voor het echte leven. Het leven waarin ik het allemaal zelf zal moeten doen. Het, dat betekent: geld verdienen -dat doe ik nu ook al, maar nu kan ik er leuke dingen mee kopen, extraatjes die binnenkort niet meer zullen kunnen-, zorgen voor een dak boven mijn hoofd, de was en de plas (koken gelukkig niet: Lief houdt daar nogal van- in tegenstelling tot ikzelf), ... Kortom: exit Hotel Mama (en papa), want ik zal moeten voorzien in mijn eigen levensonderhoud.


Maar natuurlijk zijn aan het echte leven ook voordelen verbonden, want ik zal veel meer dingen zelf kunnen kiezen, en dus meer vrijheid hebben. En vooral heel belangrijk: ik zal niet meer moeten schoolwerken. Na een half jaar non-stop wordt het tijd dat daaraan een einde aan komt. So please, let this be the final countdown! En vooral: please, laat de studententijd niet de schoonsten tijd zijn, maar dat het beste daarna nog moet komen!

No comments:

Post a Comment