Tuesday, 18 January 2011

Vragen


Is dat nu echt nodig, altijd al die vragen tijdens de examens? Van overal komen ze op me af, als raketten op een doelwit. En ze missen hun doelwit nooit! Door al die vragen wordt mijn mentale gezondheid, iedere examenperiode weer, op de proef gesteld.

Die vragen beginnen bij... mezelf, voor het examen. "Moet ik dat kennen?, Zou ik het goed genoeg kennen?, Zou ze dat nu echt vragen?, Zou ik niet beter gewoon opgeven, stoppen met studeren?" Die laatste vraag omdat al de andere vragen onbeantwoord blijven (wat nogal wat frustraties oplevert).
En dan na het examen: "Zou de derde vraag wel goed genoeg zijn beantwoord? Heb ik mijn naam wel op het antwoordblad geschreven? Zou ik er door zijn?" Ook deze vragen blijven (lange tijd althans) onbeantwoord, want pas na weken- die jaren lijken te duren- worden de resultaten 'gepubliceerd'. 

Ook tussen het voor-en-na van het examen - tijdens het examen zelf dus- vliegen de vragen me om het hoofd (deze keer op papier)... Die examenvragen zijn vaak onbeantwoordbaar, maar ik kan niet eens niet antwoorden. Hoogstwaarschijnlijk roepen mijn antwoorden vragen op bij de docent(e) die het examen verbetert. Ik hoop (soms ben ik wraaklustig, ik geef het toe) dat de persoon in kwestie zichzelf in vraag stelt. Dat hij/zij zich afvraagt of hij/zij niet mislukt is in zijn werk, namelijk kennis overbrengen. Want als de student het begrepen had in de les (= goede kennisoverdracht), dan had hij de vraag toch juist kunnen beantwoorden? Ik hoop, uit de grond van mijn hart, dat de docent(e) even gefrustreerd raakt als ik, door die vragen (uitgelokt door de antwoorden). Kwestie van de balans in evenwicht te houden.

En pas op, het is met die vragen nog niet gedaan. Alsof al die vragen, opgeroepen door de leerstof, nog niet genoeg zijn, kunnen ouders het niet laten (de mijne toch niet) 'hun' student nog eens aan een vragenvuur te onderwerpen. "Hoe was het examen? Konden de anderen het? Hoeveel denk je dat je hebt? Denk je dat er door zult zijn?" En dat is echt te veel van het goede (om het positief uit te drukken). Dan vraag ik me echt af- jawel, nog een vraagje erbij- is dat nu echt nodig? Al die vragen, is dat nu echt nodig? Alsof die onbeantwoordbare vragen nog niet bij mij waren opgekomen.

source pic. http://clusius.web-log.nl/ict_in_onderwijs/2009/03/oefenen-voor-je.html

No comments:

Post a Comment