Monday, 24 January 2011

Kortjes

Zo'n vijf jaar geleden, in de opleiding Journalistiek, leerde ik voor het eerst echt schrijven. (Btw: ik schreef toen niet graag, de schrijfmicrobe had ik nog niet te pakken.) In plaats van de opstelletjes die ik in mijn voorgaande schoolcarrière leerde schrijven, leerde ik hoe echte artikels worden geschreven, tekst die in principe printklaar is.
Omdat je niet meteen reportages kunt schrijven, begonnen we tijdens de lessen met de meer 'eenvoudige' (hoewel het niet zo eenvoudig is als het lijkt) tekstsoorten. Onder andere het kortje - het woord zegt het zelf- een kort tekstje, zo'n honderdvijftig woorden, dat de essentie van het nieuws moet weergeven, een tekstje dat de zogenaamde w-vragen en de hoe-vraag beantwoordt.

Omdat ik momenteel niet veel blogtijd heb- wat in de toekomst zeker nog zal gebeuren- leek het me handig om wat te kortjes-en. Zo blijft de blog up-to-date en regelmatige bezoekers (moesten die bestaan) moeten dan niet op hun honger blijven zitten als ik geen blogtijd heb.

p.s. Dit bericht is geen kortje: het postscriptum is er te veel aan... Maar wat nog niet is gaat zeker nog komen: in de toekomst mag je dus wel wat kortjes verwachten.

No comments:

Post a Comment