Thursday, 2 September 2010

(On)Noodzakelijk Kostelijk

Op reis gaan kost geld, dat weet ik al langer. En het is niet zozeer de reis (dwz transport & verblijf) zelf dat duur is, maar wel de voorbereidingskosten. Iedere keer weer (sinds ik met mijn vriend op vakantie ga, voor de vierde keer al) besef ik enkele dagen voor vertrek dat ik nogal wat gerief nodig heb. En iedere keer zijn het ongeveer dezelfde spullen: magazines, gezichts-en lichaamsproducten, ondergoed (of moet ik lingerie zeggen? Dat klinkt misschien beter...), ... Maar dit jaar spant toch wel de kroon: ik lijk al maanden bezig met die zogenaamde voorbereidingskosten en aan de stroom aan 'noodzakelijke' reisitems komt maar geen einde.

Het begon vroeg dit jaar: de dag dat ik mijn vakantiegeld gestort kreeg eind juni (al een geluk begonnen de solden toen bijna), een dikke twee maanden voor de reis. Ik moest en zou een beautycase van Kipling kopen, één die bij de trolly-koffer past die ik eerder dit jaar voor mijn verjaardag van mijn ouders had gekregen. En zo geschiede: de tweede dag van de solden kocht ik een lichtgrijze beautycase. Het is een super handig ding dat niet enkel voor op vakantie handig is: ik heb het tot nu toe al veel gebruikt voor logeerpartijtjes. (Het verbaast me dan ook niets dat het verkozen is tot meest praktische item door alle kipling liefhebbers.) Hoe dan ook, terwijl ik met die aanwinst naar de kassa liep, viel mijn oog op een tweede must-have-(volgens mij dan toch) vakantie-item dat sinds die dag op mijn vakantie-item-wish-list stond (om er na één dag al uit verwijderd te worden wegens aankoop): een klein congackleurig handtasje. Het mooie leer, de mooie kleur en (vooral) de mooie soldenprijs trokken me over de streep. En weer geschiede een solden-vakantie-aankoop, want het handtasje zou echt het ideale vakantie- accessoire zijn: gemakkelijk (het is zo'n model dat je schuin draagt) en elegant tegelijkertijd. (Intussen heb ik ook dat ding al veelvuldig gebruikt, zo veelvuldig dat ik het beu ben en en bijgevolg wil ik weeral een andere handtas.)
Na die twee aankopen was het even wat rustiger, ik ontdekte geen nieuwe vakantie must-haves. Ik had toen eerlijk gezegd nog niet door waaraan ik was begonnen, nl. die stroom van 'noodzakelijke' reisitems waar voorlopig geen einde aan komt. Want jawel, ik ontdekte de afgelopen maand toch nog noden die ik andere jaren niet heb. Plots moest ik ook persé nieuwe schoenen hebben (de Earthkeepers die ik een paar weken gelden vermeld heb), ook hier was het motief de handigheid voor op vakantie: perfect om mijn voeten te ondersteunen tijdens stads- en strandwandelingen.
En alsof dat allemaal nog niet genoeg heeft gekost, stelde ik een paar dagen geleden vast dat ik niet voldoende kleren heb om mee te nemen op vakantie (ik ga zo'n kleine twee weken weg). Dus deze week moest en zou ik nog een paar t-shirst kopen omdat ik anders geen twaalf dagen zou overleven.

En daarnaast, naast al die extra kosten die ik andere jaren niet moet maken, moet ik ook nog die andere jaarlijkse aankopen doen... Voorlopig zijn die nog niet gebeurd en binnen zo'n kleine achtenveertig uur vertrek ik. Tja... ik zal het ondergoed, de magazines, gezichts-en lichaamsproducten dit jaar dan maar beschouwen als het souveniertje voor mezelf.

No comments:

Post a Comment