Monday, 1 March 2010

Flower Power uit de Nineties


Ik heb Jackpot, als in de grote winnaar zijn, want mijn mama heeft Jackpot, als in het merk van de kleurige foulards met mooie bloemen. Flower power die dateert uit de nineties dus.

Eigenlijk is het pure melancholie: mijn mama droeg de sjaaltjes toen ik nog een klein meisje was. Ze had (en gelukkig heeft ze nog steeds) een hele verzameling van de katoenen sjaaltjes die bedrukt zijn met een mooi bloemenpatroon.
Ano 2010 zie je mijn mama zelden (om niet te zeggen nooit) rondlopen met het accessoire om de hals geknoopt, maar 'vroeger' droeg ze haar Jackpots praktisch het hele jaar door. Ik droomde ervan om 'later' mijn outfits ook met die mooie sjaaltjes op te fleuren (letterlijk en figuurlijk dan). 'Vroeger' ging dat niet, in ieder geval niet met de real stuff: de echte Jackpots. Ik had wel een collectie 'omslagdoekjes', kleine gelijkaardige (qua vorm en functie dan toch) sjaaltjes (jammer genoeg niet even mooi) van Esprit: met Kerst lag er meestal zo'n klein lapje ingepakt onder de kerstboom op mij te wachten, klaar om mijn hals te sieren. Ze maakten me dolblij want zo kon ik toch al een sjaaltje omdoen, het is het gebaar dat telt, toch?

En nu, ik veronderstel dat het nu 'later' is, ano 2010 is Jackpot-sjaaltjes-om-mijn-hals een feit: ik leen de bebloemde lapjes af en toe van mijn mama. Ze zijn zo warm, zo zacht, ze jeuken niet (in tegenstelling tot wollen sjaals),... De bloemen die de stoffen sieren zijn, net als de sjaaltjes zelf, allemaal gelijkaardig maar tegelijkertijd toch ook allemaal anders: je hebt ze echt in alle maten en kleuren. Voor elke outfit ligt er wel een gepast exemplaar in de sjaaltjesdoos. Bovendien komen ze in barre wintertijden wel heel goed van pas: mijn nek blijft warm en ze brengen toch een beetje fleur in mijn leven. En in mijn outfits, niet te vergeten.


PS: Trouwens, vandaag was little miss sunshine op bezoek: ik kon het niet laten om even een foto te trekken met een blauwe flowerpower om mijn hals. (zie foto)

No comments:

Post a Comment