Thursday, 11 March 2010

Bekroonde Tas


Ik wil een nieuwe tas. Niet zomaar een tas hoor: een bekroonde tas. Ik denk dat je ze wel kent, als je ze ziet zeker: de Friis& Company travelbag.

Een paar jaar geleden heb ik me een mooi exemplaar aangeschaft. Jammer maar helaas had ik, volledig tegen mijn principes in, één uitgekozen met fake lederen handvaten en fake lederen afwerking aan de naden. Al na een paar weken vertoonden de randen slijtage en ik werd dus gestraft voor het overtreden van mijn persoonlijke wet om niets fake te kopen. Na enkele maanden van niet-dagelijks gebruik begonnen ook de handvaten het te begeven. Bijgevolg belandde de tas in mijn kas. Weggooien ging en gaat niet want ik vind de tas nog altijd zeer mooi. Het is de stof die de tas bijzonder maakt: beige met daarop een soort kroontje (het heeft iets weg van het carrefour teken), maar ook de bling-bling-kroon op de sluitingsflap van de tas geeft haar een apart karakter. (Voor zij die beweren dat al die travelbags toch kroontjes hebben: dat klopt, maar de ene tas is voorzien van een mooiere en fijnere kroon dan de andere).

Zo'n twee jaar ligt de versleten tas nu in mijn kast, maar af en toe haal ik ze eruit om nog eens te bewonderen. Na een zoveelste kijkbeurt enkele weken geleden heb ik besloten om opnieuw een mooie Friis& Company tas te kopen. (Die mooie moet er wel bij, want ik vind bijlange niet alle Friis tassen mooi.) Een exemplaar volledig in stof weliswaar, zonder lederen afwerking. Eigenlijk is het zo een als de allereerste Friis tassen, de basic-travelbags, die verkocht werden, maar dan in een niet-effen stof. Ik wil namelijk een tas in dezelfde stof als diegene die ik al heb gehad. Liefst ook voorzien van dezelfde kroon als diegene die ik al heb gehad, maar dat bestaat niet vrees ik. (De basic-tassen hebben meestal een iets minder mooie kroon dan diegene die mijn tas siert, niets aan te veranderen.)

Enfin, Vanmiddag liep ik, voor de duizendste keer in een dikke week tijd, de Friis winkel binnen. En daar stond ze... dacht ik. De in met-kroon-bedrukte-stof, volledig stoffen tas. (Wow, dit klinkt ingewikkelder dan dat het is!) Euforie welde in me op, ik wou het al beginnen uitschreeuwen van geluk. Alles zat mee, enkel de kleur (antraciet grijs) was niet wat ik zocht. Vol goede moed vroeg ik aan de verkoopster van dienst (een andere dan bij mijn vorige bezoek aan de winkel. De verkoopsters veranderen daar precies om de dag, want ieder keer als ik er kom zit er iemand anders) of ze de tas toevallig niet in het beige hadden: ook in stof bedrukt met kroontjes en zonder lederen afwerking. 'Neen', was het antwoord: kort maar krachtig en vooral heel duidelijk.
Resultaat: de zoektocht gaat nog voort en nog geen nieuwe bekroonde tas voor mij. Volgende week komt er blijkbaar een nieuwe levering binnen. Hopen dat de in met-kroon-bedrukte-stof, volledig stoffen tas er dan bij zit in de juiste kleur. Hoe dan ook, ik hou jullie op de hoogte en als ik ze (ooit) vind, die ideale bekroonde tas, dan lezen jullie het wel.

Op de foto ziet u de befaamde kroon, de foto is niet van super kwaliteit maar het geeft toch ale een idee van de stof en van de lederen afwerking die ik niet meer wil en van de kroon zelf.

No comments:

Post a Comment