Sunday, 31 January 2010

Blegocentrisme

"Is het niet een beetje egocentrisch?" Deze vraag spookt door mijn hoofd sinds het ontstaan van Elle Basi. Een blog met allemaal vertellingkjes over MOI. En dat terwijl er zoveel andere dingen gebeuren in de wijde wereld. Misschien zou deze blog gevuld moeten zijn met the real stuff: echte, harde journalistieke teksten die de mensheid iets bijbrengen (Ik vrees een beetje dat tekstjes over examens, handtassen en party outfits dat niet doen.). Met mijn macbookje (sorry voor het gestoef, maar het moet gewoon even vermeld worden) produceer ik in een mum van tijd artikels, het www biedt massa's contactgegevens van interessante personen die mij en de rest van de wereld wel wat belangrijke dingen te vertellen hebben. En dat kan gaan over de meest uiteenlopende onderwerpen: van gebeurtenissen in het kleinste dorp tot wereldschokkende feiten die iedereen aan belangen. Wat ik wil zeggen: de onderzoeksjournalistiek met al zijn aspecten zou misschien iets nuttiger zijn dan deze blog over MOI, ikzelf en mijn persoonlijkheid met de daarbij horende gedachten en bezigheden.

En dan is er nog de privacy: kranten staan vol met berichten over hoe gevaarlijk facebook wel niet kan zijn voor de persoonlijke levensomgeving van het individu en over bedrijven die via databanken zo goed als alles over zo goed als iedere wereldbewoner weten te ontrafelen. Ondanks deze waarschuwingen maak ik hier rustig een blog aan, toegankelijk voor iedereen, met persoonlijke levenservaringen waarbij ik, met andere woorden, mijn ziel blootleg aan Jan en Alleman. Voor mijn eigen veiligheid zou het dus misschien beter zijn om deze blog voortaan te vullen met berichten over de opwarming van onze planeet, over hoe het verder moet met de aarde, over de levenskansen van de mensheid nu en na het jaar 2012 en of de mensheid überhaupt nog bestaat na dat befaamde jaartal en ook onderwerpen zoals natuurrampen en hoe de rijken de armen uit de put kunnen halen vormen mogelijk blogvoer.

Enfin, er zijn zoveel dingen interessanter dan Moi, ikzelf en mijn persoonlijkheid met al de daarbij horende gedachten en bezigheden. Maar toch... Van Dale definieert een blog als een dagboek op het internet (http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=weblog). Is een dagboek dan meestal niet vol geschreven met persoonlijke ervaringen?...
Laat in de onduidelijkheid over wat wel en niet schadelijk is voor de privacy, over wat een blog net wel en net niet moet bevatten, één ding wel duidelijk zijn: ik ben er nog niet uit of ik lekker doorga met het egocentrisch bloggen (zoals ik de twee afgelopen maanden heb gedaan) of ik me ga toespitsen op de harde journalistiek en de feiten des aardes. Mja, mijn blog zal het wel uitwijzen.

ps: Over egocentrisme gesproken: tel misschien het aantal 'ik' gerelateerde woorden in dit bericht. Zegt genoeg, niet?

No comments:

Post a Comment